ازن ژنراتور تصفیه آب

 ازن ژنراتور تصفیه آب

گندزدایی یا ضد عفونی نمودن آب آشامیدنی، یکی از اساسی ترین اهداف تصفیه آب می باشد. که تاکنون برای گندزدایی و تصفیه آب روش های بسیار زیادی ارائه شده است که مهم ترین آنها کلرزنی ، ازن زنی و استفاده از دی اکسید کلر ، برم، ید و نیز اشعه UV می‌باشد. عمومی‌ترین روش گندزدایی در جهان کلرزنی است که با توجه به این که در اثر گندزدایی با کلر، ترکیبات آلی کلردار تشکیل شده که عوارض نامطلوبی را برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند، استفاده از گندزدایی جدید روز به روز ابعاد وسیع تری پیدا می‌کند.

روش تخلیه الکتریکی در ازن ژنراتور تصفیه آب از دو جهت نسبت به روش ماوراء بنفش برتری دارد. اول آنکه در روش ماوراء بنفش، می‌بایست به صورت دوره‌ای لامپ‌های UV تعویض گردد و این موضوع هزینه‌ی جاری زیادی را بر مصرف‌کننده تحمیل می‌کند. ضمن آنکه حسن دستگاه‌های ازن­­ ساز به کاهش هزینه‌های جاری و عدم نیاز به اپراتور و … است. دومین دلیل برتری روش تخلیه الکتریکی که از دلیل اول مهم‌تر است، نسبت ازن به اکسیژن در خروجی دستگاه ازن‌ساز است. هر چه خلوص ازن در خروجی دستگاه بیشتر باشد، میزان حلالیت آن در آب نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال با افزایش میزان خلوص از 1 درصد به 10 درصد، میزان حلالیت ازن در آب 6 برابر می‌شود.



مزایای استفاده از گاز ازن در تصفیه آب

·         تحقیقات نشان می‌دهد که ازن می‌تواند آفت کش‌های مالاتیون و پاراتیون را که ترکیبات سرطان زا و خطرناک هستند به فسفریک اسید بی خطر تبدیل نماید.

·         قابليت اكسيداسيون ازن بالاتر ازهمه گندزداهای رایج مانند كلر و مشتقات آن، پركلرين، آب ژاول و غیره می‌باشد. تحقيقات نشان می‌دهد كه گندزدائي توسط ازن حاصل اثر مستقيم آن بر باكتري‌ها وتجزيه ديواره سلولي باكتري‌ه می‌باشدکه به فرایند زوال سلولي معروف است.

·         ازن قادر است تركيبات فنوليك وديگر تركيبات مولد طعم را در آب شرب از بين ببرد. بو و طعم در منابع آبي بطور طبيعي از آلودگي‌هاي مواد آلي انساني بوجود مي‌آيد.

·         ازن با توجه به خاصيت اكسيدكنندگي قوي قادر به از بين بردن انواع جلبك‌ها مي‌باشد. . ازن همچنين متابوليك‌هاي محصولات جانبي توليد شده توسط جلبك را اكسيد و حذف كرده و در نتيجه باعث حذف طعم و بو خواهد شد.

·         محصولات جانبي حاصل از ازن زني شامل اسيد هايي با وزن ملكولي كم وغيرها لوژن دار، آلدهيد ها، كتون ها و الكل می‌باشند كه اين تركيبات اغلب توسط ميكرو ارگانيسم هاي موجود در آب قابل تجزيه بيولوژيكي می‌باشند ومعمولاً براي مصرف كنندگان بي خطر هستند.

 

اثرات کیفیت آب بر گند زدایی

سرعت تجزیه ازن فرایند پیچیده ای است که از PH ، دما و غلظت اجزای آلی و غیر آلی آب تاثیر می پذیرد .

·         PH: ازن درPH بالاتر سریع تر تجزیه می شود و رادیکال های هیدروکسیل سریع تر شکل می گیرند و اکسیدان های مختلفی با واکنش پذیری متفاوت شکل می گیرد.

·         دما: با تغیرات دما میزان سرعت گند زدایی فاضلاب تغییر می کند و با کاهش دما میزان CT مورد نیاز افزایش می یابد.

·         اجزای کربنات : قلیاییت کربناته و بی کربناته رادیکال های تولید شده توسط ازن را به دام می اندازند اما اساسا اثری بر تجزیه ی ازن ندارند واکنش قلیاییت با رادیکال ها تاحدودی کاهش کارایی گندزدایی را در PH بالاتر توجیه می کند زیرا معمولا قلیاییت بالاتر با PH بالاتر ارتباط دارد.

·         مواد معلق : مواد معلق برای باکتری ها مانند پناهگاه عمل می کنند و می توانند ازن مورد نیاز را افزایش دهند .

 

 

Comments